fredag 23 september 2011

Utrensningen - Sofi Oksanen

Beskrivning

 Utrensning är en stor läsupplevelse och skönlitterär lektion i en närhistoria som utspelats alldeles intill oss. Med sitt osvikliga sinne för detaljer, med sin lyhördhet och sitt vackra och klara språk, som inte väjer för det mest vämjeliga utan att någonsin snaska i enskildheter, och som samtidigt låter ana ett återhållet raseri, ger Sofi Oksanen läsaren en mörk och obönhörlig skildring av ett skeende som länge fört en tillvaro i medvetandets skugga. Det är spännande, gripande och lärorikt.

 Beskrivning hämtad ifrån adlibris 

Med en sådan beskrivning ifrån Adlibris är det lätt att förväntningarna blir en smula upptrissade. Jag kände verkligen att jag ville gilla den mer än jag gjorde. Speciellt eftersom jag både är historieintresserad och tycker att trafficing är ett viktigt ämne. Att den skulle vara dålig kan jag aldrig säga men kan inte heller säga att den lämnat ett djupare spår hos mig trots att det bara var ett par dar sen jag läste ut den. Men ändå kände jag inte mer för den än att det är en intressant bok men inte mycket mer än ett nja. Visst okej sådär men inget som jag varken sträckläste eller kommer lämna ett djupare avtryck hos mig. 3/5


Andra bloggare tycker till
Bokfetischist
Bokbloggen
Dantes bibliotek
Emmas bokhylla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar