onsdag 28 september 2011

Flickorna från Riyadh - Alsanea Rajaa

Flickorna från Riyadh handlar om de fyra vännerna Gamra, Michelle, Sadim och Lamis som vi får lära känna genom veckovisa mail under ett års tid där deras historia om hur det kan vara att va en ung tjej som tillhör Saudiarabiens överklass. 
Alla fyra är välutbildade och beresta i västvärlden och vi får följa deras längtan efter kärlek i kontrast med de traditionella konventionerna. 




Det är ett intressant format och det känns väldigt personligt även om jag nog hade önskat att jag hade lite mer bakgrundsförklaringar men jag har förstått att den engelska versionen ska författaren ha varit mer utförlig i översättningen medans den svenska är en direkt översättning av originalet. Boken var väldigt seg i början och jag var nära att sluta läsa den ett tag. Men det underlättade att det fanns ett persongalleri i början för att underlätta för en sån som mig som har svårt att hålla i sär personer. Var en fin touch att namnen hon har gett personer i boken speglar antingen var i från de kommer eller personlighetsdrag. Det är en halvintressant chicklitt som lämnar en ganska oberörd samtidigt som jag kan uppskattade den för att den har skrivits men hade vart lika lycklig och nöjd om jag läst något annat i stället. 3/5


Andra som bloggat 
Bibliotikarien
Bokmania
En bokdjävul
Paulas bokblogg

1 kommentar:

  1. Åh, den här boken började jag läsa en gång (precis innan jag startade min blogg), men kom inte långt eftersom jag tyckte att den var tråkig. Men den är ju ack så snygg, och jag har ett par gånger funderat på att ge den en andra chans.

    SvaraRadera